A la fàbrica. Aquesta tarda, el senyor director ens ha recordat el consell legal de redactar segons el sistema anomenat de competències. Per tal de dur a terme això que ell ha qualificat de “gir copernicà” pedagògic, ens ha recomanat d’assistir a un curs de formació. Tothom ha escoltat, algú ha dormit, ningú s’ha girat. L’ambient era tranquil. També ha suggerit que una persona de cada departament assistís voluntàriament al curs, per tal d’inflitrar capilarment els nous coneixements a la resta de personal. Es podria pensar, doncs, en una piràmide, presidida per un cor que bombeja vitalitat pedagògica per innombrables ramals. A mi la metàfora m’ha fet pensar, però, no en un cor, sinó en una obstrucció vascular, en la necrosi i en la paràlisi.
He consultat alguns col.legues. El senyor Kassel, que abans no redactava, ha dit que pensava redactar segons el sistema anomenat de competències. J i C han donat a entendre que no hi entenien gran cosa, però hi estan acostumats. J, en particular, ha aclarit que la renovació de la terminologia no era un obstacle majúscul per a la seva praxis. Jo hi estic d’acord. A principis de mes (o a començaments de mes?) l’aire és cofoi.
Ha estat un bon dia. Menys humit i pesat que els anteriors. La lluna comença. La tarda s’escurça, el cel ve més fresc. Per distreure’m, al vespre he anat al cine. Una història de lesbianisme, encara una altra, sobreentesa.
Veig que no canvien ni les formes ni els procediments, tot i que l'ells de rigor es pensin que sí han canviat els continguts. La LOGSE que tants d'estralls va causar al sistema mai ens va ser explicada als docents, sinó que va ser "revelada" als escollits que després ens feien la mercè de donar-nos algunes engrunes del seu saber misteriós, tot i que un cert dia ens vam llevar amb la notícia de què aquell sistema enginyós, en el qual la majoria no havíem estat ensinistrats, era de facto el nou model escolar en vigor. D'aleshores ençà els molts sinistres formatius que vam patir a les aules...
ResponEliminaAra es tracta d'un nou concepte: les competències bàsiques. Ningú sap què vol dir; a ningú, que ensenyi, li interessa. Excepció: hi ha les anomenades "places estructurals", ocupacions que decideix el director de centre, potser sense cap projecte pedagògic concret. Com que el pa és el pa, alguns fan lloc al mot. De manera més o menys ingènua. Però la vacuitat intel.lectual és notable. Personalment, quan vaig començar la professió vaig ser curiosament adoctrinat en la Logse. Vaig ser un novell receptiu, però l'esforç absurd, les contradiccions, l'emfàtica irrealitat, em van cansar. Actualment, els buròcrates tenen un prestigi força escàs. Les aparences son fràgils, però puc estar equivocat. La perspectiva, en principi, és la paràlisi.
EliminaEm sap greu haver trigat a contestar el comentari.
Que no t'hi sàpiga, tampoc no dic res de l'altre món. Entrar-hi, però, em sembla de rigor encara que no sigui per res mes que deixar palès que m'agrada molt aquest estil "plaià", si se'm permet que així ho digui.
Elimina